Alternatief voor Teamleader? Ontdek de gelijkenissen en verschillen met CoManage

Teamleader en CoManage zijn twee applicaties die ondernemers en freelancers helpen om hun zakelijke administratieve taken snel uit te voeren.

De programma’s vertonen veel gelijkenissen én verschillen. In dit artikel ontdek je of CoManage voor jouw zaak een goed alternatief is voor Teamleader.

Teamleader versus CoManage [Q1 – 2019]

Laatste update: 21 mei 2019
Teamleader en CoManage krijgen regelmatig nieuwe updates en functies. Wanneer er zich in de programma’s grote wijzigingen voordoen, passen we dit hieronder aan. Zo heb je altijd een up-to-date overzicht. Enkel tijdelijke kortingsacties laten we hier buiten beschouwing.

Vergelijking tussen Teamleader met CoManage

In de tabel hieronder vind je de grootste verschillen en gelijkenissen tussen Teamleader en CoManage.

CoManage

Teamleader

Prijs

€ 10 / maand € 25 / maand
Jaarprijs € 100 / jaar € 300 / jaar
Minimale contractduur 1 maand 3 maanden
Opzegbaar per maand per kwartaal
Facturatie beheer Inbegrepen € 25 /maand extra
Producten en diensten beheer Inbegrepen Inbegrepen
Contact beheer Onbeperkt 10.000
Statistieken Inbegrepen Inbegrepen
Offerte beheer Inbegrepen Inbegrepen

Toestellen

PC / Mac Ja Ja
Tablet Ja Ja
Smartphone Ja Ja

Overige

Meerdere talen Ja Ja
Verschillende valuta’s Ja Ja
Import gegevens Excel Ja Ja
Export gegevens Excel Ja Ja
Backups Ieder half uur Dagelijks
Updates Gratis Gratis

Conclusie: In de tabel springt vooral het prijsverschil in het oog. Wil je graag meer details over wat de apps in de dagelijkse praktijk voor jouw onderneming kunnen betekenen? Lees dan hieronder meer details.


Voor welke ondernemingen zijn Teamleader en CoManage geschikt?

Beide applicaties zijn ontwikkeld voor bedrijven. Dat is een brede term. Coca Cola, een vertaalbureau en een freelance fotograaf hebben nu eenmaal andere behoeftes.

Zowel CoManage als Teamleader zijn geschikt voor eenmanszaken en KMO’s (België) / MKB’s (Nederland).

In het standaardpakket van Teamleader zijn 2 gebruikers inbegrepen. Bij CoManage is dat 1. Wil je meer gebruikers toevoegen? Dan betaal je in beide programma’s hiervoor een kleine meerprijs:

CoManage

Teamleader

Aantal gebruikers 1 2
Eenmanszaak Ja Ja
KMO / MKB Ja Ja
Extra gebruikers toevoegen Ja Ja
Prijs per maand extra gebruiker € 5 € 12 (kwartaal abonnement)

Conclusie: Als je een eenmanszaak runt, heeft de standaard tweede gebruiker van Teamleader geen meerwaarde. Werk je toch graag samen met collega’s? Dan kan dat in beide programma’s aan een meerprijs.


Prijzen Teamleader vs CoManage

De twee apps werken met abonnementsformules. Je betaalt een vast bedrag voor een bepaalde termijn. Net zoals bij Netflix dus. Wil je meteen voor 1 jaar betalen? Dan krijg je een korting bij Teamleader en CoManage.

Het verschil in prijzen tussen Teamleader en CoManage vind je in de onderstaande tabel:

CoManage

Teamleader

Prijs Basispakket

€ 10 / maand € 30 / maand
CRM Inbegrepen Inbegrepen
Offertes maken Inbegrepen Inbegrepen
Producten en diensten Inbegrepen Inbegrepen
Facturen maken Inbegrepen € 30 extra / maand
Projecten beheren Inbegrepen € 60 extra / maand
Prijs / Maand € 10 € 120
Prijs / Jaar € 100 € 1.200

Conlusie: CoManage is een goedkoper alternatief dan Teamleader. Voor ongeveer dezelfde mogelijkheden bespaar je met CoManage honderden euro’s per jaar.


Administratieve taken in Teamleader en CoManage

Zowel in CoManage als in Teamleader kan je de volgende adminstratieve taken uitvoeren:

Offertes maken in Teamleader en CoManage

Offertes maken is bij Teamleader en CoManage inbegrepen in het standaardpakket.

CoManage

Teamleader

Offerte beheer Inbegrepen Inbegrepen
Kiezen uit templates Ja Ja
PDF Ja Ja
Online goedkeuren Nee Ja
Online versie Ja Ja
Eigen briefpapier Ja Ja
Statistieken Ja Ja

Conclusie: In beide apps kan je offertes opstellen en beheren. Bij Teamleader kan je jouw offertes online laten goedkeuren. Dat ontbreekt in CoManage.

Facturen maken in Teamleader en CoManage

In CoManage en Teamleader kan je ook jouw facturen maken. Bij Teamleader is dit een betalende optie. Dat is handig als je jouw facturatie met andere software opstelt. Maar dan mis je natuurlijk wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld je offertes in facturen om te zetten met een klik.

CoManage

Teamleader

Facturatie beheer Inbegrepen 25 euro/maand extra
Aantal facturen Onbeperkt 10.000
Periodieke facturen maken Ja Ja
Kiezen uit templates Ja Ja
Eigen briefpapier Ja Ja
Koppeling met boekhoudersoftware UBL UBL
PDF Ja Ja
Online versie Ja Ja
Versturen vanuit app Ja Ja
Versturen per post Ja Nee
Bijlagen meesturen Ja Ja
Herinneringen sturen Ja Ja
Statistieken Ja Ja

Conclusie: Op het gebied van facturen maken is Teamleader duurder dan CoManage. Daar is het inbegrepen in je basispakket. CoManage biedt ook een optie om je facturen per post te versturen met één klik.

Projecten beheren in Teamleader en CoManage

Is het voor jou belangrijk om een heel uitgebreide projectmanagement tool te hebben? Dan is Teamleader de betere keuze. De module is namelijk wel in CoManage inbegrepen, maar is vooral voor kleine projecten handig.

CoManage

Teamleader

Projecten beheer Inbegrepen 60 euro/maand extra
Delen met het team Ja Ja
Mogelijkheden Basis Uitgebreid

Conclusie: Voor projectmanagement biedt Teamleader een heel uitgebreide tool. In CoManage is de projecten module eerder een basisoplossing voor ondernemers. Anderzijds betaal je bij Teamleader hiervoor wel 60 euro per maand extra.

Overige functies

Sommige taken kan je wel in het ene programma uitvoeren, maar ontbreken in het andere:

CoManage

Teamleader

Kosten beheer Ja Nee
Tijdsregistratie Nee Ja
Agenda beheer Nee Ja

Conlusie: Met zowel CoManage als Teamleader kan jij, of je team, de belangrijkste administratieve taken uitvoeren. Anderzijds zijn bepaalde functies (nog) niet beschikbaar in een van beide applicaties.


Koppelingen met andere applicaties

Zowel CoManage als Teamleader kan je verbinden met andere software. Op die manier kan je genieten van de kracht van verschillende tools die samenwerken.

De verbinding komt tot stand met behulp van een zogenaamde API. Deze is in beide programma’s voorzien. Maar Teamleader biedt meer mogelijkheden om externe software aan te sluiten dan CoManage:

CoManage

Teamleader

Codabox Ja Ja
Stripe Ja Ja
Api Ja Ja
iCloud integratie Nee Ja
Trends Top integratie Nee Ja
Office 365 integratie Nee Ja
Google Apps integratie Nee Ja
VoIP integratie Nee Ja

Conlusie: Teamleader biedt meer koppelingen aan met andere software dan CoManage.

Het team achter de applicaties

CoManage en Teamleader zijn van Belgische bodem, maar richten zich allebei op de internationale markt . En dat is opvallend omdat de bedrijven achter de software in grootte verschillen.

CoManage: klein, maar snel en persoonlijk

Met een klein team slaagt CoManage er toch in om de app aan razendsnel tempo uit te breiden. Daarnaast bieden ze ook snelle en persoonlijke ondersteuning. Maar dat komt verderop aan bod.

Teamleader: groot, maar wel duurder

Een groot bedrijf zoals Teamleader kan natuurlijk meer functionaliteiten ontwikkelen, maar heeft ook meer uitgaven: meer personeelskosten, vestigingen in het buitenland, reclamespotjes op TV en radio. Deze kosten worden uiteindelijk doorgerekend in de abonnementsprijs.

Conclusie: De grootte van een bedrijf zegt niets over het eindproduct en de ervaring die jij als gebruiker belangrijk vindt. Kleinere teams zijn vaak meer flexibel en gedreven dan grote.


Ondersteuning van Teamleader versus CoManage

Alhoewel Teamleader en CoManage jou zeeën van tijd met je administratie doen besparen, loop je soms toch vast.

Op zulke ogenblikken is het handig wanneer je kan rekenen op ondersteuning. En dat is voor beide programma’s licht anders.

CoManage

Teamleader

Chat Ja (ook ’s avonds en in het weekend) Nee
Online documentatie Ja Ja
Video handleidingen Ja Ja
E-mail Ja Ja
Telefoon Nee Ja

Conclusie: Bij CoManage en Teamleader vind je de nodige documentatie online. Daarnaast bieden ze allebei gratis persoonlijke ondersteuning voor de gebruikers.


Conclusie: Is CoManage een goed alternatief voor Teamleader?

Het antwoord op deze vraag hangt vooral af van wat jij belangrijk vindt:

  • Maakt de abonnementsprijs voor jou (n)iets uit?
  • Wil je vanuit hetzelfde programma graag offertes sturen, maar geen facturen?
  • Heb je een ticketsysteem nodig dat gekoppeld is aan je CRM?
  • Zou je naast je omzet ook een actueel inzicht in jouw kosten en uitgaven willen hebben?
  • Wil je ook na de kantooruren en in het weekend met een medewerker chatten om jouw probleem direct op te oplossen?

Twijfel je tussen CoManage en Teamleader? Dan kan je best een gratis account aanmaken en alles zelf uitproberen. Bij CoManage krijg je hiervoor 14 dagen proefperiode. Bij Teamleader ook.