Financieel advies verlenen boekhouders en accountants

Financieel advies voor ondernemers: dé toekomst voor boekhouders en accountants

Als je de berichten in de media mag geloven, ben je als boekhouder of accountant binnenkort overbodig. Robots en software zouden jouw beroep in gevaar brengen. Nu kan je twee dingen doen: in paniek raken en de boeken sluiten. Of digitalisering in jouw voordeel gebruiken.

In dit artikel geven we je gefundeerd advies. Niet toevallig precies wat jij ook kan en zal moeten doen wil je jouw kantoor niet uit de markt prijzen.

Financieel advies komt op de laatste plaats

Veel boekhouders en accountants werken tot op vandaag nog altijd met papier. Een beetje gek omdat digitale boekhouding niet moeilijk en niet duur is.

En toch vragen nog veel boekhoudkantoren van hun klanten om elke maand of kwartaal hun papieren binnen te brengen op hun kantoor. Of hun facturen per post op te sturen.

Hoe is dat mogelijk?

Uit onze gesprekken met onze partner boekhouders en accountants, zijn een 5-tal verklaringen naar voren gekomen waarom adviesverlening gemakkelijker gezegd is dan gedaan.

Misschien herken jij ze wel?

#1 Mijn klanten willen zelf een papieren boekhouding

De vinger wijzen naar de boekhouder of accountant is het gemakkelijkste. Maar net zoals elke ondernemer houd ook jij rekening met de wensen van jouw klanten.

En die zijn soms heel traditioneel ingesteld…

  • Er zijn nog altijd ondernemingen die bijvoorbeeld hun facturen in Word of Excel opmaken.
  • Facturen per post opsturen biedt ondernemers een vals gevoel van zekerheid. Ze geloven namelijk dat dit de enige manier is om te vermijden dat hun klanten de factuur niet krijgen. Wat ze hierbij over het hoofd zien, is dat de kans op factuurdieven toeneemt.
  • Papieren dossiers binnen handbereik lijken gemakkelijk. Zeker als er meer dan één persoon verantwoordelijk is voor de administratie binnen een onderneming.

Als accountant of boekhouder ben je al blij dat je op tijd over de facturen van je klanten beschikt. Je wil hen zeker niet voor het hoofd stoten en opzadelen met een nieuwe aanpak.

En eerlijk gezegd, dat hoeft ook niet. Als je merkt dat er weerstand is bij klanten tegen digitalisering, dan kan je bijvoorbeeld hun facturen laten inscannen en herkennen.

Win-win.

Met scannen bespaar je tijd. En jouw klant ligt niet wakker van digitale hocus pocus boekhouding.

#2 Angst voor vernieuwing

Een tweede twijfelpunt heeft te maken met mensen hun ingebakken angst voor technologische verandering.

Dat is geen nieuw fenomeen.

  • Bij de intrede van de trein in 1825 geloofde men dat passagiers uit elkaar konden spatten. Het menselijk lichaam zou namelijk niet in staat zijn om de snelheid van treinen te overleven.
  • De telefoon werd in 1877 beschouwd als een indringer van onze privacy. Niemand zou zo’n toestel in huis willen.
    En kijk. Zoveel jaren later lopen we met zijn allen rond met een scherm op de wereld. Ben je oud genoeg om je de opkomst van mobiele telefoons te herinneren? Hoe belachelijk en pronkerig leek het toen om iemand op straat te zien bellen?

We hebben geen kristallen bol. Maar technologie is onvermijdelijk. Het belangrijkste is hoe jij het in jouw voordeel, en dat van je klanten, inzet.

De hamvraag is dan: welke software kan jou tijd doen besparen om financieel advies op maat van ondernemers aan te bieden?

#3 Keuzestress bij boekhoudprogramma’s

Je bent overtuigd dat boekhouden anders moet. En kan.

Op dat ogenblik moet je keuzes maken. Niet eenvoudig. Veel van jouw vragen over software voor jouw accountants- of boekhoudkantoor roepen nog meer vragen op.

  • Welke boekhoudsoftware is het best om jouw kantoor op de digitale snelweg te lanceren?
  • Hoeveel zullen digitale oplossingen jou extra kosten?
  • Moet je personeel opleidingen volgen om de software te leren kennen?

Twijfels remmen je plan af en je schuift vernieuwing op de lange baan.

Het ironische hiervan is dat je nooit over meer tijd zal beschikken als je geen knopen doorhakt. De papiermolen blijft jouw kostbare tijd opslorpen.

Laat jij echt de rol van financieel adviseur voor bedrijven aan jou voorbijgaan door drukte die je zelf kan vermijden?

#4 Ik heb geen tijd om financieel advies te verlenen

Boekhouden en accountancy vergt jouw energie en tijd.

Facturen handmatig invoeren, of zelf scannen zijn tijdrovende bezigheden. Daar moet je zo snel mogelijk een einde aan maken.

Maar wat dan met je personeel? Hoe zal je hen laten renderen in plaats van hen bezig te houden?

Als boekhouder of accountant wil je mee-evolueren. Maar soms ben je aan handen en voeten gebonden. Het feit dat je dit artikel aan het lezen bent is een slimme beslissing. Lees dus nog heel even verder.

Uurtje factuurtje?

Elke boekhouder en accountant heeft zo zijn eigen logica en voorkeur voor het factureren van boekhoudkundige prestaties.

  • Werken in regie. Uurtje, factuurtje zeg maar.
  • Een forfaitair bedrag per factuur die je boekhoudkundig moet verwerken.
  • Een combinatie van beide. Als jouw klanten iets meer nodig hebben, reken je dat forfaitair of in regie aan.

We willen en hoeven jou niet te vertellen hoe je jouw kantoor rendabel kan houden.

Maar wat we wel uit onze gesprekken met jouw conculega’s weten, is dat moderne ondernemers meer en meer moeite hebben om te betalen voor puur overtyp werk.

Dat is zeker het geval wanneer hun facturen 100% digitaal zijn. Deze kunnen zonder moeite of menselijke tussenkomst rechtstreeks in jouw boekhoudsoftware geïmporteerd worden.

En daar wringt soms het schoentje.

Jij wil vanzelfsprekend betaald worden voor je werk. Maar wat als dat werk eigenlijk niet nodig is?

Zonder dat je dat wil, of beseft, stel je jouw klanten voor 2 keuzes: toch jouw factuur betalen en de bittere pil slikken. Of op zoek gaan naar een kantoor waar ze niet hoeven te betalen voor onnodig werk.

Minder manueel boekhouden hoeft geen verlies van je inkomsten, of een personeelsoverschot te betekenen.

Minder tijdverlies. Betere financiële adviesverlening.

Vertrouwen is de basis van elk zakelijk succes.

Jouw klanten huren je in omdat ze geen tijd of zin hebben in boekhouding. En omdat ze jou als de financiële expert bij uitstek beschouwen.

Maar jouw klanten beseffen niet ten volle welke moeite en inspanningen jij ook zonder adviesverlening voor hen levert.

  • Je doet de moeite om op de hoogte te blijven van de snel veranderende fiscale wetten. Deze factuur quiz is voor jou een lachtertje.
  • Je zorgt dat de jaarrekeningen van je klanten tot op de eurocent kloppen
  • Alle aangiftes bezorg je mooi op tijd
  • Enz

En toch vinden jouw klanten dat vanzelfsprekend. Ze krijgen van jou een mooi rapport, jaarrekeningen en btw-aangiftes in hun mailbox.

En ze archiveren het zonder het te bekijken.

Dat is de realiteit.

Hoe kan je jouw klanten overtuigen van jouw meerwaarde als accountant of boekhouder? Met advies waar ze NU iets aan hebben.

Rapportage is geen financieel advies

Er is een groot verschil tussen jouw klanten vertellen dat ze verleden jaar minder goed gepresteerd hebben of hen aanraden om voorlopig die ene nieuwe machine nog niet aan te kopen.

De eerste vorm van “advies” gaat over het verleden. Je klant weet echt wel dat het een minder jaar was. Hoeveel minder misschien niet, maar dit is geen informatie waar de ondernemer nu iets aan kan doen.

De tweede vorm van advies baseert zich op cijfers van vandaag. En richt zich op de nabije toekomst.

Ondernemers zijn bereid te betalen voor financieel advies waar ze concreet mee aan de slag kunnen.

Waarop moet je letten bij financiële adviesverlening?

Besteed zeker aandacht aan de volgende aandachtspunten:

  • Geef advies op maat van de onderneming. Niet elke ondernemer heeft interesse in een nieuw wagenpark en de fiscale voordelen daarvan.
  • Baseer je zoveel mogelijk op real-time cijfers. Je rapporten blijf je maken en bezorgen. Maar zorg ervoor dat je daarnaast toegang hebt tot de meest recente aan- en verkoopfacturen van jouw klanten. En dat op elk ogenblik dat het jou past.
  • Zorg ervoor dat jouw klanten begrijpen waarover het gaat. Niet elke ondernemer is in staat om een jaarrekening correct te interpreteren. Geduld kan hier wonderen doen.
  • Een e-mail is snel, maar niet altijd de beste keuze voor adviesverlening. Een persoonlijk gesprek op jouw kantoor werkt meer verhelderend.
  • Maak jouw advies doel- en actiegericht. Of met andere woorden: wat kan jouw klant concreet doen om niet enkel op papier betere zakencijfers te behalen?
  • Reserveer de nodige tijd en plan jouw adviesgesprekken in je agenda. Zo heb jij een betere controle over je tijd. En heeft je klant iets om echt naar uit te kijken.

Advies verlenen komt het best over in een interactief gesprek.

Hoe jouw advies (niet) in rekening brengen?

Hoe je jouw diensten in rekening brengt bepaal je natuurlijk zelf.

Maar vermijd voor adviesverlening zeket het scenario van uurtje factuurtje.

Het interesseert jouw klanten niet hoeveel tijd jij gespendeerd hebt om hen te adviseren. Ze zijn tevreden als het voor hen een meerwaarde inhoudt die ze kunnen omzetten in gerichte acties.

Hoe jouw kantoor omschakelen?

Hoe je de omschakeling van traditionele boekhouder naar financieel adviseur in de praktijk kan brengen? Dat vertellen we je graag in een persoonlijk gesprek bij jou op kantoor. Geef ons gerust een seintje op de chat.

Of registreer je nu op ons platform voor boekhouders en accountants. 30 dagen gratis. Zonder verplichtingen. En met gratis tips in je mailbox.